LINKBUILDING

Hvad er linkbuilding?

 

Linkbuilding er en del af søgeoptimering (SEO). Søgemaskiner lægger i sin rangering af hjemmesider vægt på mange elementer. Ét af dem er, hvor mange links din hjemmeside har. Hvor ofte henvises der til din hjemmeside via et link. Jo flere links, des højere rangering. Desværre er det ikke så enkelt eller måske rettere heldigvis. Kvaliteten af de forskellige links vurderes der efterhånden endnu mere på, og da kvalitet er subjektivt, kan det være en fordel at sætte sig ind i, hvad der i søgemaskiners øjne er kvalitet i denne henseende. En hjemmeside med kvalitativt indhold, der byder på noget, som de andres ikke gør, er helt sikkert kernen i succes også i denne sammenhæng.

 

Google opdeler grundlæggende i to former for links - "de erhvervede" og de "optjente". De "optjente" scorer højest ved Google, men er til gengæld også de sværeste at få fat i. De erhvervede scorer lavere, men er til gengæld lettere at opnå. Links fra egne sider og partneres samt gæsteindlæg på blogs hører under de lettere tilgængelige links, og da man hurtigt kan score mange links denne vej rundt, så vurderes de lavere ved Google. Bliver man derimod nævnt i en nyhed eller har en hjemmeside, hvor der er mange indlæg i et debatforum, så vurderes det højere. En overdreven brug af de såkaldte "erhvervede" links kan endda opfattes af Google som forsøg på spam, og så kan man miste placeringer på diverse ranglister. Så man skal tænke sig om.

 

Med tiden har søgemaskiner taget mere og mere højde for aktiviteter og engagement på sociale medier som f.eks. Twitter og Facebook. Sociale links og synligheden i det sociale netværk er blevet større - Er éns firma noget, som der snakkes om. Sociale signaler og brugeradfærdsdata er dog ikke kun det, at Google laver deres rangeringer efter. 

 

Det optimale er at opnå det, som kan kaldes for en "naturlig" linkprofil. Man skal ikke overdrive sin linkbuilding, men finde en naturlig balance. Links, der er fremkommet af "naturlige" faktorer frem for kunstige, er stadig meget højt vægtet.

 

Fordele ved linkbuilding

 

Ja, svaret giver jo næsten sig selv ud fra ovenstående beskrivelse af linkbuilding. Linkbuilding er en integreret del af SEO, og derfor må denne del ikke overses eller undervurderes. En anden fordel kan dog være den naturlige effekt, der kommer af, at man engagerer sig mere på de sociale netværk. Her får man en mere direkte og ofte mere brugbar respons på det, som man arbejder med til hverdag. Man kan i processen få meget brugbar og konstruktiv kritik med. Forbrugerne er også på de sociale medier, så hvorfor ikke udnytte dette til at få erhvervet sig måske ellers svært tilgængelig viden.

 

 

Et website fyldt med informationer, debat og viden, der samtidig har en så høj kvalitet, at der helt naturligt linkes til det, og der snakkes om det i de sociale medier, det er heldigvis stadig en vigtig grundsten, når man skal opbygge en hjemmeside, som søgemaskiner får øje på. Helt naturligt linkes der til ting og informationer, der skiller sig ud, og som kan være hjælpsomt. Endnu en grund til, at man ikke springer over, hvor gærdet er lavest. Engagement og aktivitet lønner sig også den vej rundt. 

I sig selv uden SEO for øje er det i sig selv et stort klap på skulderen og skulle gerne skabe endnu mere trafik på éns hjemmeside, hvis man linkes til fra en autoritær hjemmeside som eksempelvis en avis eller en anden bredt accepteret aktør inden for sin branche.

 

En indholdsrig hjemmeside kan dog ikke stå alene i forhold til SEO - Et godt indhold skal også ud til folk, så der kan linkes til det fra andre sider.
 

Hvad koster linkbuilding?

 

Det er individuelt, hvad der virker for den enkelte kunde, og tiltag skal altid holdes op imod effekt og omkostninger. Først og fremmest "koster" det som oftest aktivitet og

engagement. Det er dog sjældent, at man som firma har et par folk ansat til at "pleje" denne del af forretningen. Derfor "udliciterer" nogle virksomheder denne del eksternt. Denne del koster i sig selv penge, men det gør det jo også, hvis man selv har et par ansatte til målrettet at arbejde med linkbuilding. 

 

Det vigtigste er nok, at man fra starten sætter struktur på indsatsen. En ren negligering af linkbuilding ender sjældent positivt. Oftest kan en blanding af de to ovennævnte metoder være at foretrække. Uden professionel assistance kan en virksomhed famle i blinde, og som oftest har man heller ikke ressourcerne til selv at administrere dette arbejde. På den anden side skal man stadig selv som virksomhed have en føling med, hvad det er, der sker - engagement. 

 

 

Eksempler på linkbuilding

 

Det er som sagt en god idé at deltage og bidrage på fora og blogs, der omhandler det emne som éns hjemmeside handler om. Find gerne nye indlæg frem for gamle, da det andet hurtigt kan ses som spam. Ved brug af Googles værktøjer, kan man finde frem til de nyeste blogs og fora. Relevans er stadig et nøgleord. Find relevante fora for din branche og forhold dig til indholdet i de indlæg, der er, så du holder dine indlæg relevante.

 

Det, at få et link til éns side fra en anden side med samme emne, og som der linkes meget til, har en større værdi end det modsatte. Alle links er altså ikke født lige. Et link fra en specifik virksomhed eller person kan have vidt forskellig værdi fra firma til firma, der linkes til. Det gælder dog for alle, at bliver man linket til fra en større og respekteret hjemmeside, der er brancherelateret, så tæller det rigtig, rigtig godt. Disse links er for de fleste mindre hjemmesider så også meget svære at opnå. I denne sammenhæng er det oplagt at stille sig selv det spørgsmål, om éns mindre hjemmeside har et indhold af så stor kvalitativ værdi, at en større og mere anerkendt hjemmeside vil linke til den. Er svaret på forhånd "nej", så er slaget næsten med garanti tabt på forhånd.

 

Gensidig linking tæller også. Det tæller dog ikke lige så meget, som hvis et link står alene, men det tæller altså stadigvæk. En pressemeddelelse eller en nyhedspublikation, der ifølge Google er møntet på at linkbuilde, bliver der også slået hårdt ned på. Det gør dog ikke, at du ikke kan have et link f.eks. nederst i pressemeddelelsen, hvor det vil falde naturligt.

 

Google fraråder overdreven brug af gæsteblogindlæg. Så at bygge sin strategi op kun omkring f.eks. gæsteblogindlæg kan være risikabelt, og generelt må det siges, at der også opfordres til flere strategier og gerne en del.