LANDING PAGES

Hvad er en landing page? Hvad kan den bruges til?

 

Hvad er en landing page?


En landing page er faktisk alle dine sider på hjemmesiden. Som ordet antyder, er det den side, som du lander på, når du kommer ind på en hjemmeside første gang. Dette er ikke nødvendigvis forsiden på hjemmesiden, men kan i lige så høj grad være en hvilken som helst anden side på din hjemmeside, som du eller andre har linket til. I den sammenhæng er det derfor også vigtigt, at man behandler alle sine sider på samme måde.

 

Landing pages er specieldesignet til at kunne blive fundet på diverse søgninger på søgemaskiner. Alle dine sider kan med de rigtige søgeord etc. optimeres, så de kan blive fundet.

 

 

 

 

 

 

Hvad kan en landing page bruges til?


Din landing page er faktisk rimelig afgørende for, om du får konverteret den besøgende til et salg. Det er den første side, som en besøgende som sagt ser, når de besøger din hjemmeside. 

 

I forhold til SEO er landing pages rigtig vigtige, da det er sider, der gør, at du kan blive fundet på flere ting (søgeord). Relevansen af sidens indhold er dog stadig ekstremt vigtig i forhold til det, som brugeren søger efter. Man skal ikke bare linke for at linke og dermed skabe lidt ekstra trafik på hjemmesiden. Søgemaskiner slår som andet steds nævnt ned på sådanne sider, der ikke har relevant og informativt indhold i forhold til brugerens søgning. 

 

Landing pages er groft sagt lig med flere forsider til din hjemmeside og dermed også lig med flere besøgende.

 

Hvad er vigtigt ved en landing page?


Den skal være optimeret til salg eller i hvert fald salgsfremmende aktivitet. Den skal derfor kunne fange den besøgendes opmærksomhed og være relevant. Det nytter f.eks. ikke noget, at man som det første som besøgende kommer ind på en side for "træer til haven", hvis man har søgt på Google efter "blomster til haven". 

 

Udover relevans er overskueligheden på siden selv sagt vigtig. Siden skal heller ikke stikke i for mange retninger, da målet med landing pagen lige akkurat er at føre kunden ned ad én sti, og det er et køb.

 

 

Kommunikér klart og tydeligt. Det skal føre til handling fra den besøgendes side af, at vedkommende er inde på siden. Dette kan klare og tydelige knapper, der opfordrer til yderligere handling hjælpe med til. Det grafiske spiller også her en stor rolle. Brugeren må ikke være i tvivl om, hvad vedkommende skal gøre. Sidst, men ikke mindst, så skal du være kritisk. Flere forskellige udseender af en landing page bør prøves af, så man får det helt optimale ud af denne landing page. Alt andet vil også være synd, når man nu har fået en potentiel kunde til at klikke sig ind på lige netop din hjemmeside.